Mitä HRV-mittaus minulle kertoi?

Tästä eteenpäin valmennuspalveluitani täydentää Livtecin HRV-hyvinvointianalyysi ja tietenkin sitä oli testattava ensin itse ennen kuin pystyn antamaan asiakkaille suosituksia analyysin perusteella. Livtec on Tampereella ja Jyväskylässä toimiva yritys, joka tarjoaa erilaisia hyvinvointimittauksia ja -valmennuksia, suosituimpana niistä HRV- eli sykevälivaihtelumittaus. Sykevälivaihtelu kertoo parasympaattisen hermoston tilasta, eli miten paljon päivän tapahtumat, työstressi, arki kotona, liikuntasuoritukset jne. kuormittavat meitä ja miten hyvin niistä palaudumme. Mittauksesta on hyötyä erityisesti kuormittavaa työtä tekeville, opiskelijoille, arjen sankareille eli kaikille meille vanhemmille ja urheilijoille.

Sain mittarin ja iholle kiinnitettävät elektrodit sekä selkeät mittausohjeet postissa. Mittaria pidetään päällä yhteensä kaksi vuorokautta, yksi työ- ja yksi vapaapäivä. Omat mittauspäiväni olivat lauantai ja seuraavan viikon torstai. Mittauksen jälkeen palautin mittarin ja varalla olleet käyttämättömät elektrodit mukana tulleessa kirjekuoressa. Tuloksena mittauksesta sain perustietoja siitä, mitä mitataan ja miksi, analyysit molemmilta päiviltä, yhteenvedon sekä suositukset jatkoa varten.

IMG_20180119_110254.jpg

Pakkauksessa oli molemmille päiville omat elektrodit ja lisäksi yhdet kappaleet varalle, itse mittalaite, selkeät ohjeet miten mittari kiinnitetään sekä kysely taustatiedoista ja mittauspäivien tapahtumista. Kyselyyn kirjoitin paljonko tein töitä ja miten liikuin, mitä tein ennen nukkumaanmenoa ja niin edelleen. Erilliseen mittauspäiväkirjaan pystyin vielä merkitsemään tunti tunnilta mitä tapahtumia päiviin kuului. Merkinnät auttavat muistamaan jälkikäteen missä vaiheessa tapahtui mitäkin ja mittausdatan tulkitseminen helpottuu.

Lauantaiaamuna kiinnitin siis mittarin paikalleen, toinen elektrodi sydämen puolelle rinnan alle ja toinen oikealle solisluun alle. Mittarin olemassaoloa ei juurikaan huomannut, ihoa kutitti välillä elektrodin kohdalta, mutta ei häiritsevästi. Ohuen paidan alta mittari varmasti kyllä näkyy eikä välttämättä kannata laittaa sitä avarimmalla kaula-aukolla olevaa paitaa juuri mittauspäivänä. Toisaalta löytyy varmasti puheenaihetta kenen tahansa vastaantulijan kanssa jos mittari pilkistää kaula-aukosta.

Lauantain eli vapaapäivän oli tarkoitus olla messupäivä, mutta heti aamulla suunnitelmat muuttuivatkin lapsen sairastumisen vuoksi. Selvisimme onneksi säikähdyksellä ja päivästä tulikin todellinen lepopäivä kuumeisen lapsen kanssa leffoja katsoen. Hiukan ulkoiluakin sentään päivään mahtui, mutta mittaus kertoo että palautumista tapahtui hyvin lähes koko päivän ja myös yöuni oli hyvin palauttavaa. Näin olin arvellutkin eli mittaustulokset olivat hyvin linjassa omien tuntemuksieni kanssa.

cof
Vapaapäivän mittaus

Arkipäivän mittauksessa olikin sitten enemmän yllätyksiä. Aloitin torstaiaamun palaverilla kirjanpitäjän kanssa. Aamupäivällä oli valmennus, sen jälkeen kotona mm. hinnoittelua ja markkinoinnin suunnittelua sekä ruoanlaittoa ja muita kotiaskareita. Illalla oli toinen pidempi asiakaskäynti. Yllättäen valmennusaika oli minulle hyvin palauttavaa, eikä aamun palaverikaan aiheuttanut suurempaa stressiä, mikä tietenkin on erittäin positiivista. Sen sijaan myöhäinen asiakaskäynti todennäköisesti vaikutti yöuneen niin että palautuminen yön aikana jäi huomattavasti vapaapäivää heikommaksi. Tiedostan kyllä, että asiakkaiden asiat jäävät helposti pyörimään mieleen, mutta en ajatellut, että vaikutus kestää noinkin kauan vielä sen jälkeen kun olen nukahtanut. Voi vain kuvitella, millainen käyrä olisi, jos mielessä olisi ollut jokin merkittävä omaan elämään tai vaikka lapsiin liittyvä huoli.

img_20180131_145219.jpg
Arkipäivän mittaus

Aamulla en kuitenkaan tuntenut oloani erityisen väsyneeksi, eli todennäköisesti tilanne ei ole ollut ihan tämän kaltainen montaa yötä peräkkäin. Nyt kuitenkin tiedän, että iltatöiden jälkeen on hyvä saada elimistön vireystilaa laskettua ennen nukkumaanmenoa. Kävelylenkki, venyttely, kirjan lukeminen tai vaikka meditaatio voisivat olla keinoja, joilla ajatukset saa pois päivän tapahtumista ja yöunen laatu paranee.

Sisäiselle insinöörilleni näin konkreettinen mittausdata on mielenkiintoista luettavaa ja innolla odotankin että pääsen asiakkaiden kanssa analysoimaan heidän tuloksiaan ja oppimaan samalla itsekin lisää millä tavalla erilainen kuormitus meihin vaikuttaa. Omankin mittaukseni tulen varmasti uusimaan jossain vaiheessa. Nyt ei mittauspäiville osunut juurikaan liikuntaa, mutta erittäin mielenkiintoista olisi mitata, miten elimistö palautuu liikuntasuorituksista, erityisesti omalla kohdallani perjantai-illan ringette-treeneistä, jotka loppuvat vasta 22.15, jolloin nukkumaanmenokin luonnollisesti myöhästyy normaalista rytmistä.

Jos tämän kaltainen tieto omasta hyvinvoinnistasi kiinnostaa, oman mittauksesi saat ottamalla yhteyttä: katri@katriinkinen.fi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s